Am discutat în articolul de data trecută despre importanța cunoașterii stilului propriu de lucru. Azi aș vrea să ne concentrăm asupa 6 stiluri de lucru și de ce este important să avem câte un reprezentant (cel puțin) din fiecare stil în echipă. Evident punctul forte al fiecăruia, poate fi slăbiciunea celuilalt, dar complementaritatea este frumusețea muncii în echipă. De aceea, așa cum am mai spus-o eu pledez mereu ca hiring managerii să caute și persoane care nu sunt 100% pe „tipologia” lor, deoarece cu atitudinea potrivită pot fi acel „plus” de care au nevoie.
Dar vorba lungă sărăcia omului, iar tu nu te afli aici, cel mai probabil, pentru că vrei să descoperi tipologiile pe care le-am identificat. Așa că hai să ne aruncăm în subiect, zic!
Stilul de lucru #1: Independentul
Cine este el?
Îl știi pe colegul care stă mai tot timpul cu o pereche de căști de anulare a zgomotului și lucrează lucrează la lucrări profunde și solitare? Ei bine… acela este mediul în care el înflorește. Independentul acceptă bine instrucțiunile, pune întrebări în avans și se ocupă ca treaba să fie făcută. La propriu.
Deși s-ar putea să nu exceleze la proiecte de colaborare, independenții au darul motivației și o concentrare aproape supraomenească. Inginerii și dezvoltatorii au tendința de a fi lucrători independenți. Aceștia pot finaliza proiecte complexe și de lungă durată de unii singuri, cu instrucțiuni puține sau deloc.
Avantajele și dezavantajele lor:
Pro: Lucrătorii independenți sunt, de obicei, persoane cu înaltă calificare, angajate pentru a finaliza sarcini și proiecte care necesită seturi de competențe specifice și rare. Pe baza unor instrucțiuni ei pot finaliza cu ușurință proiecte analitice. Sau cel puțin așa pare! 😉
Contra: Independența poate avea uneori un cost. Uneori, acest stil de lucru nu se pretează bine (sau deloc!) la proiecte de colaborare. Lucrătorii independenți pot avea, de asemenea, probleme cu comunicarea și feedback-ul din partea conducerii.
Cum lucrează ei cel mai bine?
Independenții lucrează cel mai bine atunci când li se oferă un set clar de sarcini, pe care trebuie să le îndeplinească într-o zonă fără distragere a atenției.
Cuvintele folosite pentru a-i descrie:
- logic
- inteligent
- concentrat
- sârguincios
- analitic
- linear
- axat pe date
- liniștit.
Cum colaborează?
Să nu crezi, pentru că eu chiar îmi doresc să evit exagerările sau să le fac o imagine greșită independenților, dar aceștia preferă să se ferească de proiectele de colaborare.
Cum să îi susținem?
Lăsă-i să își facă treaba. Dacă au nevoie de sprijin, este probabil să ceară. În caz contrar, lasă-i să își concentreze energia asupra sarcinilor lor.
Stilul de lucru #2: Studentul
Cine este el?
Studentul descrie noul angajat, adesea la primul lor loc de muncă „adevărat” și este foarte încântat să facă parte din organizație. Studentul este pregătit să învețe și să se dezvolte, pe măsură ce unde vrea să ajungă, ce abilități vrea să dezvolte și cum ar dori să arate cariera sa.
Studentul este dispus mereu să încerce ceva nou sau să se ocupe de un proiect pe care nimeni altcineva nu este interesat să îl realizeze. Studentul este în căutarea unui mentor, a unei experiențe practice și a oportunității de a avea un impact.
Avantajele și dezavantajele lor:
Pro: Studentului îi dai undă verde și e gata de plecare. Ei sunt mai predispuși să privească fiecare sarcină ca pe o nouă oportunitate de învățare. Folosește această energie, dar nu profita de ea.
Contra: O spun asta cu multă dragoste, dar studentul poate fi uneori puțin cam enervant. În timp ce curiozitatea și ambiția sunt atuuri mari, nu pot fi impuse tuturor. Uneori, studentul trebuie împins să își creeze propria cale și să găsească curajul de a lucra fără să se îndoiască de sine și fără să trimită e-mailuri șefului său pentru aprobare la fiecare pas.
Cum lucrează cel mai bine?
Studentului îi plac lucrurile noi! Nu trebuie neapărat să pară o sarcină sau un proiect interesant. Studentul este de neprețuit atunci când există sarcini în creștere care necesită abilități și energie diferite, în special în organizațiile mai mici sau în startup-uri.
Dă-i studentului o șansă de a-și dovedi valoarea și nu te va dezamăgi. Chiar dacă „eșuează” la o sarcină, va învăța o lecție valoroasă. Și abia așteaptă să vă povestească totul!
Cuvinte folosite pentru a-i descrie:
- învățători
- curioși
- înverșunați
- motivați
- conștienți de sine
- deschiși la feedback
- plini de resurse,
Cum colaborează?
Studentul reprezintă, de obicei, alte stiluri de lucru în formare. Acest lucru înseamnă că sunt în proces de învățare a modului în care lucrează cel mai bine. Studentul va fi probabil încântat să colaboreze cu colegii săi pentru a învăța despre colegii lor. De asemenea, este posibil să le placă un set de sarcini independente pentru a-și dovedi valoarea.
Stilul de lucru #3: Angajatul „detaliat”
Cine este el?
Scoate listele de sarcini și foile de calcul și pregătește-te să verifici totul de trei ori. Angajatul „detaliat” este aici pentru a aduce acuratețe și un sentiment de ordine în aproape orice. Dacă vrei o prezentare fără erori, angajatul „cu detaliile” este persoana potrivită. Dacă ai nevoie de cineva care să prevadă și să rezolve preventiv orice potențiale probleme, acesta este angajatul de detalii.
Avantajele și dezavantajele lor:
Pro: Angajatul orientat spre detalii pune grijă în tot ceea ce face. Sunt meticuloși, preciși și obsedați de lucrurile aparent nesemnificative. Uneori, diferența este în detalii.
Contra: Angajații atenți la detalii se pot pierde în propriul lor perfecționism, ceea ce poate încetini lucrurile. Uneori, este mai bine să mergi înainte decât să te împotmolești veșnic în detalii.
Cum lucrează cel mai bine?
Angajatul „detaliat” lucrează cel mai bine atunci când se simte concentrat și motivat. Acest angajat nu ar apăsa send unui comunicat de presă sau a unui e-mail cu o greșeală ortografică sau gramaticală. Ei pot produce foi de calcul impecabile, pot gestiona proiecte complicate și nu le scapă (niciodată) niciun detaliu.
Cuvinte folosite pentru a-i descrie:
- orientați spre date
- programați
- meticuloși
Cum colaborează?
Oamenii de detalii lucrează bine cu alți oameni de detalii. Cu toate acestea, ei colaborează bine și cu angajații care le completează stilul de lucru, cum ar fi „gânditorii cu idei mari” pe care îi vom aborda în continuare. Gândește-te la persoanele orientate spre detalii ca la angajații care trec totul printr-un pieptene fin. Ei sunt angajații pregătiți să pună fiecare aspect al fiecărui proiect sub un microscop puternic.
Stilul de lucru #4: Cel cu idei mari
Cine este el?
În timp ce lucrătorul de detaliu inspectează totul cu microscopul, așa-numitul lucrător de idei mari verifică totul de la 35.000 de metri înălțime. Aceștia privesc întreaga sferă de acțiune.
Persoana cu idei mari vine la locul de muncă cu idei care schimbă întregul peisaj al unei organizații.
Avantajele și dezavantajele lor:
Pro: Lucrătorii cu idei mari sunt, de obicei, cu roluri de conducere. Punctul lor forte este identificarea soluțiilor inovatoare la probleme greoaie. Ei aduc schimbare și entuziasm la locul de muncă.
Contra: Problema cu cei care au viziunea, este că uneori le lipsește execuția. Aceștia se bazează foarte mult pe colegii lor pentru a le executa viziunea. Un alt potențial dezavantaj al gânditorilor cu idei mari este acela de a avea prea multe idei mari – fără să urmărească vreuna.
Cum lucrează cel mai bine?
Lucrătorii orientați spre idei lucrează cel mai bine în roluri creative, în care brainstormingul și ideile mari sunt parte integrantă a rolului.
Cuvinte folosite pentru a-i descrie:
- imagine de ansamblu
- inovatori
- vizionari
- pionieri
- orientați spre misiune
Cum colaborează?
Oamenii cu idei sunt pregătiți să își pună ideile în mișcare pentru a crea schimbări. Cu toate acestea, ei au nevoie de persoane cu diferite stiluri de lucru pentru a-și pune ideile în mișcare. Aici este locul în care cei care lucrează în domeniul ideilor își adună colegii orientați spre detalii și fac ca magia să se întâmple. Lucrătorii cu idei mari creează zumzetul și entuziasmul, în timp ce se bazează pe colegii lor pentru a întocmi planurile pas cu pas pentru a le face să se întâmple.
Cum să îi sprijini?
Gânditorii cu idei mari lucrează cel mai bine cu oameni care îi pot ajuta să-și realizeze visul. Și poate să-l facă chiar mai mare și mai bun decât și-au imaginat ei. Îl poți ajuta prin găsirea unor modalități de a face ca aceste idei să se realizeze. Dar nu te feri de reality check-uri, feedback și contribuții. Unele idei sunt pur și simplu prea mari pentru ca echipele mai mici , cu bugete mai mici, să le poată gestiona.
Stilul de lucru #5: Persoana care oferă sprijin
Cine este el?
Această persoană trăiește după zicala: „Lucrul în echipă face ca visul să funcționeze” (team work makes dreams come true). Angajatul care oferă sprijin este „lipiciul” care ține echipa împreună, atât în ceea ce privește munca, cât și în viața personală. Acest coleg își amintește de ziua de naștere a tuturor, oferă ajutor și sprijin înainte ca tu să îți dai seama că ai nevoie de el și e trup și suflet la serviciu. Cunoscuți uneori sub numele de integratori, acești profesioniști sunt adesea fundamentul unei echipe sănătoase de lucru.
Avantajele și dezavantajele lor:
Pro: Dacă ești suficient de norocos să ai o astfel de tipologie de lucru în echipă, probabil că te bucuri de beneficiile de a te simți susținut și văzut. Aceste tipuri de persoane sunt mai importante decât le dăm credit!
Contra: Nu mă pot gândi la un dezavantaj al lucrului cu cineva care este atent și empatic – mai ales atunci când are limite foarte bune.
Iubim această persoană, dar există un potential dezavantaj mare în a fi tu însuți o persoană care oferă sprijin: epuizarea. Pe măsură ce se străduiesc să-i ridice pe toți cei din jurul lor, propria lor muncă ar putea avea de suferit sau ar putea suferi de epuizare.
Cum lucrează cel mai bine?
Angajații cu un stil de lucru de susținere pot prospera într-o varietate de scenarii la locul de muncă. Cu toate acestea, abilitățile lor de empatie intră în joc atunci când este nevoie de ei pentru a facilita comunicarea și consolidarea echipei. Cu abilitățile lor de ascultare activă, ei sunt de obicei foarte conștienți de nevoile fiecăruia și de modurile de comunicare preferate – atât cele verbalizate, cât și cele nespuse.
Cuvinte folosite pentru a-i descrie:
- colaborativ
- mentor
- de încredere
Cum colaborează?
Colaborarea este, practic, cuvântul preferat al persoanei cu un astfel de stil de lucru! Ei colaborează cel mai bine atunci când se simt necesari. Au intuiție atunci când vine vorba de a ajuta, de a oferi feedback și de a aduce echipele împreună pentru a ajunge la linia de sosire.
Stilul de lucru #6: Liderul încrezător
Cine este el?
Înainte de a intra în acest stil de lucru, trebuie să menționez că nu este nevoie să deții o poziție de conducere pentru a fi considerat un lider încrezător. La fel ca și lucrătorii de susținere, liderii încrezători pot ocupa orice poziție.
Liderii încrezători sunt pregătiți să meargă înainte cu idei și probleme dificile și nu au timp de pierdut cu sindromul impostorului sau cu prejudecăți. Acest tip de energie încrezătoare poate fi contagios într-o echipă, indiferent de rolul pe care îl deține această persoană!
Avantajele și dezavantajele lor:
Pro: Liderii încrezători pot îmbunătăți moralul și pot da tonul la locul de muncă atunci când încep un nou proiect, acceptă un nou client sau abordează un proiect care altfel ar putea părea prea descurajant. Dacă te identifici ca fiind un lider încrezător, ia în condierare să analizezi mai atent și stilul de conducere care ți se potrivește.
Contra: În ceea ce privește tipologia de lider încrezător, potențialele dezavantaje pot include prea multă încredere sau o lipsă de recunoaștere a contribuțiilor aduse de alți colegi sau de a schimba direcția dacă e cazul. Încrederea este bună. Îndărătnicia nu este.
Cum funcționează cel mai bine?
Acest stil de lucru prosperă cu adevărat în perioadele dificile, în momentele de cotitură stresante sau atunci când o echipă se confruntă cu dezacorduri sau blocaje care nu lasă saă se avanseze.
Cuvinte folosite pentru a-l descrie:
- acțiune
- lider
- rezolvarea problemelor
Cum colaborează?
Liderii încrezători își pot scoate colegii din panică, îi pot reevalua și pot crea un plan pentru a merge mai departe în mod cooperant.
Concluzii
Nu vreau să te gândești că aceste stiluri de lucru prezentate sunt exhaustive și fiecare dintre noi ne încadrăm doar într-o singură categorie. Nemaivorbind de faptul, care l-am subliniat și în articolul trecut, stilul nostru de lucru se adaptează, se formează și se schimbă de-a lungul timpului.
Cele descrise mai sus vine ca un ghid, după care te poți orienta, pentru a-ți identifica mai ușor stilul de lucru. Sper să îți fie util pe viitor.
Nu uita să citești și articolul următor, deoarece voi despica firu-n patru și vom discuta despre cele mai bune răspunsuri la întrebarea „care este stilul dumneavoastră de lucru?”. Până atunci, dacă ai sugestii sau întrebări, îmi poți scrie la adresa diana@iocucioc.ro. De asemenea, dacă ai nevoie de sfaturi punctuale pe subiecte de carieră îți poți face o programare 1:1 pe adresa de mai sus.
Pingback:Cum să îți descrii stilul de lucru la interviul de angajare - iocucioc.ro