Abilități de rezolvare a problemelor un must la locul de muncă

În articolul Cum să creezi un profil LinekdIn care să fie remarcat am menționat într-o doară despre competențele transversale cu promisiunea că le voi aborda în articole viitoare. Iată azi unul din ele 😊

Competențele transversale, cum ar fi comunicarea și rezolvarea problemelor, sunt esențiale pentru a reuși și a progresa la locul de muncă. Spre deosebire de competențele hard – precum programarea, finanțele sau designul web – competențele soft sunt un pic mai greu de definit. În linii mari, acestea sunt de obicei centrate în jurul abilităților de relaționare cu oamenii, modul în care comunici, dacă „prinzi” indiciile sociale, dacă ești sau nu organizat și cât de punctual ești în general.

Dezvoltarea competențelor transversale este crucială atât pentru a obține un loc de muncă, cât și pentru a avansa în carieră. Angajatorii caută în mod activ candidați care au atât abilități solide, cât și abilități transversale, punându-le de obicei în balanță în mod egal. Cel mai bun dezvoltator web trebuie să fie în continuare un comunicator bun și cu abilități bune de rezolvare de probleme.

Azi, îți propun să vorbim despre o competență soft extrem de importantă: rezolvarea problemelor.

Care înseamnă de fapt „abilități de rezolvare a problemelor”?

Competențele de rezolvare a problemelor sunt un set de competențe soft care sunt utilizate în situații dificile, neașteptate sau complicate care pot apărea. Știi ce îmi place mie la aceste competențe? Că au un efect secundar uimitor: permit, de obicei, unui angajat să se pregătească pentru probleme înainte ca acestea să apară. Când discutăm despre implementarea unor proiecte, despre riscuri sau despre siguranță acest set de competențe sunt must.

Abilități esențiale de rezolvare a problemelor

Abilitățile de rezolvare a problemelor sunt un fel de amalgam de diverse competențe transversale. De fapt, dacă ar fi să sugerez un set de competențe soft pe care să le stăpânești acum, cu certitudine acestea ar fi. Te întrebi de ce? Rezolvarea de probleme implică aspecte din diverse alte seturi de competențe soft. Este un fel de zacuscă a tuturor competențelor soft, deoarece cuprinde comunicarea, creativitatea, fiabilitatea, luarea de decizii, leadership și competențe de analiză.

Open mind

Cei mai buni lideri sunt adesea deschiși la minte. Yep! Să fii deschis la idei este crucial în ceea ce privește rezolvarea problemelor. Atunci când apare o problemă, este în natura umană să găsim un țap ispășitor, să dăm vina pe el și să trecem mai departe. Reality check: asta nu ne duce nicăieri.

Cineva cu adevărat bun la rezolvarea va căuta peste tot – și chiar vreau să spun peste tot – o soluție eficientă. Identificarea rădăcinii unei probleme este importantă. Fie că este vorba de un termen limită nerespectat sau de o greșeală, este probabil să existe o eroare umană la care să se ajungă. Dar, de multe ori, aceasta nu este întreaga poveste.

În fața unei probleme, în special la locul de muncă, este mult mai important să identificăm mai degrabă motivul problemei decât cine a creat-o. Astfel întreabă-te de ce a apărut această problemă? Este datorită unei întreruperi a comunicării? E un volum de muncă mult prea mare pentru o singură persoană?

A fi open-minded, mai ales în fața unei crize, va rezolva problema reală și va face toate schimbările necesare pentru a evita reapariția problemei. Data viitoare când apare o problemă la locul de muncă, caută de ce și nu cine.

Abilități de ascultare activă

Ai vreodată impresia că oamenii așteaptă să nu mai vorbești pentru a putea începe ei? Eu mă simt așa – mai des decât aș vrea. Ascultarea este o abilitate soft pe care am constatat că lipsește foarte mult la locul de muncă.

Petrece mai mult timp ascultând și mai puțin timp așteptând să vorbești. Poate ar fi util să și scrii lucrurile. Atunci când asculți cu adevărat – adevărat, poți înțelege mai bine ce funcționează și de ce.  Nu te feri de conversație sau de participare. Este imperativ ca ideile și contribuțiile tale să fie ascultate.

Abilități analitice

Tot spun eu că abilitatea x sau y este esențială… însă… Abilitățile analitice sunt cruciale atunci când vine vorba de rezolvarea problemelor. Un angajat care are capacitatea de a lua decizii bazate pe analiză va fi extrem de util în succesul general al unei companii.

Abilitățile analitice sunt cele care împiedică o persoană să arate cu degetul atunci când apare o problemă. Arătând cu degetul rareori funcționează. Serios! Vezi ce-ți spun cărțile de istorie. Companiile caută, în schimb, o persoană cu abilitatea de a investiga o problemă și de a găsi o soluție în timp util. În funcție de problema sau provocarea de care este vorba, abilitățile analitice pot implica identificarea pattern-urilor, analiza datelor brute, ascultarea, formularea unei teorii și de ipoteze bazate pe mai mulți factori.

Abilitățile analitice se manifestă și ca fiind profund creative. Nu toate problemele implică un set de date și numere. De fapt, cu cât o problemă poate fi mai dificilă, cu atât mai creativă va trebui să fie soluția. Așadar, creativi din toată lumea bucurați-vă! De obicei, această abilitate este înnăscută.

Creativitate

Acum, pare oarecum firesc să alunecăm direct spre creativitate. Creativitatea este o altă competență soft importantă care intră în joc în multiple aspecte. În ceea ce privește abilitățile de rezolvare a problemelor, creativitatea este un element crucial.

După cum am menționat mai devreme, nu toate problemele sunt albe și negre. De fapt, majoritatea problemelor nu sunt în mod inerent albe și negre, ceea ce înseamnă că necesită soluții creative. Atenție: soluțiile creative nu trebuie confundate cu soluțiile ușoare. Gândirea creativă este capacitatea de a găsi o modalitate complet nouă de a rezolva o problemă. Oamenii creativi aduc departamentelor și companiilor perspective unice, soluții alternative și direcții noi și productive.

Abilități investigative

 Investigativitatea (dac-o exista cuvântul sub forma aceasta 😅) este o sub-competență pe care trebuie să o ai pentru a rezolva problemele eficient. Îți aduci aminte când îți spuneam despre identificarea motivului problemei? Abilitățile excelente de cercetare îți vor permite să faci exact acest lucru.  Cercetarea îți permite să identifici ce funcționează, ce ar putea funcționa mai bine și ce nu funcționează deloc.

Abilitățile investigative permit unui angajat să diagnosticheze problema reală, nu doar simptomele. De exemplu, un termen limită nerespectat ar putea părea a fi problema. În realitate, s-ar putea ca o comunicare deficitară sau o supraîncărcare a muncii să fie adevărata problemă. Așa că data viitoare când crezi că ai identificat o problemă, întrebă-te: Este aceasta cu adevărat problema sau este un simptom al unei afecțiuni mai mari?

Abilități de comunicare

Așadar, ai ascultat și ai învățat. Ai identificat o problemă uriașă. Ai conceput chiar și un plan de acțiune creativ și bine gândit. Pfiu! Ești deja o triplă amenințare de competențe soft. Hai să facem din tine o amenințare cvadruplă prin punerea în aplicare a unor abilități de comunicare.

Odată ce-ai pus la punct planul de acțiune, va trebui să îl comunici eficient echipei. Abilitățile de comunicare sunt de cea mai mare importanță atunci când detaliezi procesele altora. Gândește-te cum să comunici o soluție colegilor:

  • Există un feedback negativ care poate fi reformulat ca o oportunitate pozitivă de schimbare?
  • Există elemente greu de înghițit în prezentare care necesită o prezentare blândă?
  • Lucrurile au luat-o atât de razna încât trebuie să comunici într-o manieră severă și implacabilă?

Modul în care comunici soluția este aproape la fel de important ca soluția în sine. Mai ales atunci când ai nevoie de acordul celorlalți pentru a face treaba. Asigură-te că ai în vedere cel mai bun mod de a comunica, de a delega și de a rezolva problemele.

Seriozitate

Pentru a fi un problem-solver de încredere la birou, nu poți fi un păcălici. Seriozitatea este extrem de importantă la locul de muncă. De obicei, se poate conta pe cineva care este de încredere pentru că va livra până la capăt. Atunci când apare o problemă, s-ar putea să existe câțiva „eroi” în prima linie care să aștepte să o rezolve. Pe măsură ce trece timpul și lucrurile se calmează, „eroii” se reduc la număr. O persoană de încredere își va face timp pentru a căuta soluții pe termen lung și le va urmări până la capăt.

Abilități de lucru în echipă

În cele din urmă, este nevoie de o echipă pentru a rezolva o problemă mare la locul de muncă. Indiferent dacă problema este de natură organizațională sau personală, probabil că va fi nevoie de mai mult de o singură persoană pentru a implementa o soluție pe termen lung. Aici intervine munca în echipă.

Un bun problem-solver la locul de muncă va fi, de asemenea, un jucător de echipă. O bună muncă în echipă necesită cam toate celelalte elemente pe care le-am enumerat mai sus. O bună muncă în echipă necesită în mod absolut o minte deschisă și abilități bune de ascultare. Pentru a fi parte a unei echipe, trebuie să poți comunica eficient și să urmezi instrucțiunile.

Mai mult, un bun membru al echipei va fi capabil să-i motiveze pe ceilalți fără a fi autoritar sau dominator. Va fi pricepută atât la a da, cât și la a primi feedback pe parcursul oricărui proces. De asemenea, va ști când să laude și să evidențieze zonele de îmbunătățire.

Cum demonstrzi abilitățile de rezolvare a problemelor?

Acum că știi totul despre domeniile de expertiză în rezolvarea problemelor, arată-le pe ale tale. Într-un interviu, sunt șanse să auzi vreo versiune a întrebării „Spuneți-mi despre o situație în care ați rezolvat eficient o problemelor”. Așa că fii pregătit să uimești!

Cauți mai multe sfaturi axate pe carieră? Fă-ți o programare cu mine ca antrenor de carieră pe adresa diana@iocucioc.ro sau consultă resurse suplimentare în secțiunea carieră.