Renunț sau nu: ce fac dacă nu am fost promovat?

Ai muncit din greu în ultimii cine știe câți ani. Mănânci pe pâine tot ce ține de domeniul tău… Și totuși, te-au refuzat pentru o promovare. Îți cunosc frustrarea… I`ve been there, done that! Cunosc sentimentul de furie, resentimentele și chiar jenă. Au rămas cu mine pentru ceva timp acele lucruri. Acum, ca să fiu cinstită, după a doua întâmplare de genul acesta, pentru mine a fost un motivator foarte puternic, de a demostra că nu stau chiar așa lucrurile.

Însă în alte cazuri, ar putea duce la o scădere a motivației și ar putea provoca un stres sever. Tocmai de aceea, decizia de a demisiona pare adesea firească. Dar nu este neapărat lucrul cel mai bun de făcut. De aceea îți propun înainte de a spune „pa și la revedere!” să treci prin acești 5 pași, despre care voi discuta azi.

Evaluează situația

Primul pas pentru a lua o decizie corectă ar fi să evaluezi în detaliu situația. Ia un pix și o bucată de hârtie și scrie toate motivele pentru care crezi că ar fi trebuit să fii promovat. Poate datorită capacității tale de a gestiona și prioritiza sarcinile. Sau poate că are mai mult de-a face cu etica ta de muncă puternică și cu rezultatele pe care le-ai obținut în mod regulat. Poate ai și alte abilități sau competențe pe care le-ai dobândit din experiența ta în afara jobului actual. Notează tot ce consideri important și util.

După ce ai terminat, scrie toate lucrurile care te-ar fi putut împiedica să fii promovat. Poate că nu ți-ai dezvoltat în ultima vreme nicio abilitate suplimentară? Sau poate că există persoane în echipa ta care se prezintă mai bine ca fiind harnice și competente?

Știi vorba aia „transformă-ți cel mai bun angajat în manager dacă vrei să pierzi un angajat bun și să câștigi un manager prost”? Este posibil să ai toate abilitățile necesare pentru a-ți face perfect treaba, dar să îți lipsească anumite abilități și/sau experiență în people management?

Ia-ți tot timpul de care ai nevoie pentru acest exercițiu.

Buuun, dar ce faci dacă, după ce ai reflectat asupra abilităților și performanțelor tale, ai dedus că nu ar fi trebuit să fi fost refuzat pentru o promovare? Ultimul pas aici ar fi să te gândești dacă ceea cu ce te confrunți este o problemă de cultură a companiei. Dacă este, atunci ar trebui să te gândești cu adevărat dacă această cultură ți se potrivește. Iar dacă nu, atunci este timpul să îți comunici îngrijorările.

Comunică-ți îngrijorările

Comunicarea este esențială. De aceea, îți recomand să îți împărtășești sentimentele și preocupările și să nu le lași să se înăbușe. În plus, dacă nu ești sigur de ce ai fost refuzat pentru promovare, atunci este întotdeauna o idee bună să întrebi. Programează o întâlnire cu managerul tău pentru a discuta de ce s-a întâmplat acest lucru. În timpul întâlnirii, încearcă să îți exprimi îngrijorările într-un mod sincer, dar respectuos.

Împărtășește-ți reflecțiile și cere feedback. Poate îți scapă ceva? De multe ori, ar putea părea că ai fost neglijat, dar, în realitate, s-ar putea ca managerul să știe că în curând va apărea un rol intern mai potrivit.

Alteori, s-ar putea să îți lipsească doar o mică abilitate care ar putea fi dezvoltată cu ușurință cu ajutorul unei formări adecvate. De aceea, solicitarea opiniilor altora se poate dovedi foarte benefică. Nu ești sigur cum? Să vedem…

Solicită feedback

Managerul tău este cel care este responsabil pentru a-ți oferi un feedback aprofundat. Cu toate acestea, nu este singura persoană care îți poate oferi informații valoroase despre ce ai putea îmbunătăți și cum să te pregătești pentru următoarea evaluare a performanțelor. Indiferent dacă ești sau nu „prieten” cu colegii tăi de echipă, dacă îi întrebi cum te poți îmbunătăți, te-ar putea ajuta să identifici unele măsuri necesare pentru o viitoare promovare.

Dacă nu te simți confortabil să vorbești cu colegii despre acest lucru, atunci o altă opțiune excelentă ar fi să vorbești cu prietenii și familia ta. Roagă-i să fie obiectivi și să te ajute să reflectezi asupra punctelor forte, a punctelor slabe și a potențialului tău.

După ce ai colectat cât mai multe feedback-uri, crează o „matrice de îmbunătățire”. Este simplu: trebuie doar să enumeri toate domeniile pe care ai dori să le îmbunătățești. Fă o listă de potențiale cursuri, cărți și evenimente care te-ar putea ajuta să îți îmbunătățești performanța în aceste arii. Petrece cât timp este nevoie pentru cercetare, te asigur că va merita!

Nu în ultimul rând, încearcă să încorporezi în viața ta o rutină zilnică de îmbunătățire. Dedică 30 de minute zilnic și vei avea peste 182 de ore de perfecționare în doar un an.

Dar dacă ești sigur că nu ai nevoie de competențe suplimentare și ai fost refuzat pentru o promovare doar pentru că așa a fost, atunci explorarea unor noi oportunități de carieră s-ar putea dovedi utilă.

Exploră oportunitățile interne și externe

Uneori, problemele din cadrul echipei din care faci parte ar putea fi ușor de rezolvat sau chiar inexistente în alte echipe. Așadar, dacă îți place foarte mult compania pentru care lucrezi în prezent, ia în considerare posibilitatea de a verifica dacă există posturi interne care ți se potrivesc. În acest fel, te vei expune la noi provocări și oportunități de creștere în timp ce rămâi în cadrul companiei. Cu toate acestea, dacă experiența ta recentă te face să ai un sentiment prea puternic față de companie, și prin puternic mă refer la negativ, atunci ar putea fi timpul pentru o schimbare.

Ia o decizie

După ce ai evaluat situația, ți-ai comunicat preocupările, ai cerut feedback de la managerul tău și ai explorat toate oportunitățile interne și externe, este timpul să iei o decizie. Și, deși ar fi o decizie informată, după toată această cântărire a argumentelor pro și contra, știu că nu va fi deloc una ușoară.

Dacă ai decis să rămâi, asigură-te că ești complet sincer cu managerul tău și că îi împărtășești gândurile tale. Acest lucru ți-ar putea da o idee despre ceea ce gândesc ei. Mai mult, te-ar putea ajuta și să stabilești obiective realiste pentru dezvoltarea ta viitoare.

Și dacă ai luat decizia de a demisiona, nu ești singurul! În realitate, 44% dintre angajați se simt la fel ca tine și sunt în prezent în căutarea unui nou loc de muncă. Asta înseamnă aproape jumătate din toți oamenii care lucrează!

Indiferent de ceea ce alegi, asigură-te că ai analizat cu atenție opțiunile pentru a minimiza șansele de a regreta decizia în viitor.

Pleci sau rămâi? Ce urmează?

A fi trecut cu vederea pentru o promovare poate stârni resentimente și furie. Te poți simți mai puțin motivat să îți faci bine treaba. Iar acest lucru, la rândul său, îți poate scădea eficiența personală. De aceea, este extrem de important să abordezi această situație în cel mai bun mod posibil.

Ți-a plăcut acest articol? Lasă-mi opinia ta la adresa diana@iocucioc.ro. Dacă dorești să explorezi mai multe pe subiecte de carieră vezi și aceste articole:

Leave a Reply

Your email address will not be published.